Marketing is nog best wel lastig. Natuurlijk is dat ergens logisch; er zijn opleidingen voor. Maar als jij je eigen bedrijf wil beginnen én je bent niet opgeleid tot marketing professional, hoe pak je dat dan toch goed aan? Hoe zorg je er dan toch voor dat jouw bedrijf wordt gezien door het grote publiek, in een wereld waar iedereen elke dag honderd nieuwe bedrijven naar zijn hoofd geslingerd krijgt? Hoe val je daarin op? Is dat een kwestie is van flyers drukken of posters afdrukken—kortom; hoe breng jij je bedrijf aan de man? Lees snel mee!
Het grondbeginsel
Hopelijk is dit niet een hele schokkende en ook geen moeilijke vraag, maar het hebben van een succesvol eigen bedrijf begint natuurlijk bij: wat is jouw idee? Een kneiter goed idee, hopelijk. Met je fantastische bedrijfsconcept is marketing de laatste stap. Een idee wat jou differentieert van de massa, wat jou net even onderscheid, is eigenlijk het halve werk. Nu je dat hebt hoef je alleen nog maar op te vallen. Goede marketing ontstaat wanneer je blijft denken vanuit je concept. Wat voor marketingstrategie past er bij de idealen en de ideeën waar jouw bedrijf sowieso al voor staat? Ben je een maatschappelijk betrokken bedrijf die veel waarde hecht aan het promoten en sponsoren van, bijvoorbeeld, jonge mensen? Dan kan het wellicht waardevol zijn om dat door te trekken in je marketing en dingen te sponsoren, zodat mensen jouw bedrijfsnaam zien en denken; ‘hey, dat is een bedrijf dat maatschappelijk belang hoog in het vaandel heeft staan!’
Lekker opvallen
En dán is er nog een kwestie van, ook weer, de goede mensen op de juiste plekken te zetten. Iets wat altijd heeft gewerkt en ook altijd zal blijven werken is; een goede grafisch ontwerper. Goede posters, goede flyers én een prachtig logo wat op blijft vallen zullen altijd mensen blijven trekken. Wanneer mensen je logo voorbij zien komen en denken ‘wauw, wat gaaf!’, dan zullen ze het de eerstvolgende keer dat ze het zien sneller geneigd zijn om je daadwerkelijke website of social media te bezoeken.
Kortom, marketing voelt misschien als een ontzettend uitdagend iets (en dat kan het ook zeker zijn!) Maar zolang je blijft nadenken vanuit de grondbeginselen van jouw concept én je marketingstrategie daarop baseert, (en je er ook niet te druk om maakt) zit je gebakken. Veel succes!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.